reklama

Ten můj bilanční, aneb poněkud neveselé ohlédnutí za rokem 2017

Ačkoliv sedmičky bývají obvykle hned po devítce moje šťastná čísla, tenhle rok bych za nějak výrazně šťastný rozhodně neoznačila.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Hodně lidí v mém okolí se bohužel letos vážně zranilo nebo jim onemocněl někdo blízký, či onemocněli sami a několik jich odešlo úplně. Fanoušky naší babičky (95) ale mohu uklidnit. Ta nás i celý tento rok v plné síle pérovala a chystá se v tom naštěstí pokračovat i dál.

Já se naopak papírově přesunula do jiné zdravotní kolonky od mladé paní (nebojte, jste ještě mladá, to nic není nebo se to zahojí) k mladé paní ve středním věku (no, to víte… čtyřicítka na krku, už nejste nejmladší, s tímhle se musíte smířit). A bohužel přesun nebyl jen papírový. Na jaře a v létě mi bylo opravdu zle, točila se mi hlava, ztrácela jsem rovnováhu a měla jsem poruchy vidění. Přepadl mě samozřejmě okamžitě pocit, že umírám, a v duchu jsem nerada přemýšlela, kdo se mi nejlépe postará o moje milované holčičky. Prošla jsem si všemi možnými vyšetřeními od různých „skopií“, až po magnetickou rezonanci s podezřením na roztroušenou sklerózu. Ale měla jsem nakonec štěstí, skončila jsem jen s brýlemi, refluxem, ploténkou a cviky na krční páteř, což se zdá, že celkem zatím pomohlo. A velkým respektem k lidem, kteří tolik štěstí jako já neměli.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Co mě v 2017 opravdu znechutilo a vzalo mi hodně radosti ze života je politická situace v Česku. Taky jsem kvůli tomu po důkladném přemýšlení změnila práci a ztratila víru v část lidí. Mrzelo mě, že spousta novinářů ve spárech Babiše i po kauze Marka Přibila zůstala a nevidí v tom problém. Přišlo mi smutné, když se na firemním večírku vyprávěly vtipy o Babišovi, jakoby v tom spočívala nějaká odvaha. Příliš to připomínalo dobu normalizace, kdy všichni sice společného nepřítele (tehdy komunisty) tajně nenáviděli a kritizovali, ale přitom měli pro jistotu doma v šuplíku červenou knížku. Hlavně držet pusu a krok a přežijeme všechno…Nic se nejí tak horké, jak se to uvaří…

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A pak byly volby. Katastrofa. Lidem nevadí zloduch Andrej, populista útočící na nejnižší pudy Tomio, ani nemocný zoufale kolem sebe kopající Miloš a komunisté… ani ti už ne. Nevidí v nich nebezpečí. Neposlouchají. Neumí si propojit podobné scénáře v historii, které by je měly varovat. Nevnímají zákeřnou mediální válku, kterou pomocí dezinformačních webů, hoaxů a za přispění prezidenta v rozkladu - vyhrává Rusko.

Vždycky jsem si při čtení o minulosti říkala, že nechápu, jak mohli být lidé tak hloupí a pustit v podstatě demokratickou cestou k moci nacisty a posléze komunisty. Co se jim stalo v hlavách? Jak mohli dopustit omezování svobody. Jak se mohli dívat na to, jak gestapo nebo STB špicluje, moderní rétorikou „zaklekává“ a později odvádí a mučí a vraždí jejich přátelé, spolužáky, sousedy a neříct nic. Odvrátit tvář, hledět si svého a žít si ve smrádku a teple s klidem na práci. Jak mohl lid dát moc gaunerům a primitivům s jednoduchými řešeními? A pak to sleduju v roce 2017 v přímém přenosu… děje se to pozvolna a pomalu a nejde to zastavit. Je smutný u toho být.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Tak si ten sedmačtyřicátej užijte, většina z vás ho jede poprvé..." byla věta, co mi v tomto roce mrazivě utkvěla v hlavě. I ty číslovky sedí.

Jak se neděsit toho, co bude, když klasické metody diskuse selhávají, protože část lidí slepě věří proruským webům typu Parlamentní listy, Aeronet, Sputnik a jím podobným? Zírají na Soukupovu televizi a mají radost z návratu komunistických seriálů.

Nezajímají je ověřená fakta, klidně pojídají více či méně obratně naservírovanou podprahovou propagandu, která se schovává za „svobodné necenzurované informace“, přitom jde o vylhané vymyšlené články. Klasická žurnalistika, postavená na ověřování informací z nejméně dvou nezávislých zdrojů, není schopna konkurovat moři vymyšlených blafů. Vše jede dle hesla: „na každém šprochu, pravdy trochu“. Část lidí navíc nenávidí Pražáky, Zemanem vytvořenou pražskou kavárnu a lidi z měst a volí jim natruc, aniž by domysleli, že škodí nejvíc právě sobě a svým dětem, jen o tom (jako obvykle) ještě nevědí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jak se smířit s tím, že svět, který chci pro sebe a svoje děti, pomalu prohrává a vrací se to, co jsem měla za nenávratně pohřbené?

Tenhle rok jsem přišla o velkou dávku svého vrozeného optimismu a víru v to, že věci musí být přece lepší. Zdá se, že nemusí. A již brzy – v prezidentských volbách - se to zřejmě ukáže v ještě syrovější podobě.

Pořád to ale nevzdávám a chci věřit, že se Češi proberou, Andrej a jeho kumpáni budou vydáni spravedlnosti za dotační podvod a řádně vyšetřováni, Okamura a jeho parta zůstanou jen bezvýznamnými šašky a Miloš skončí stár, opuštěn a nemocen v propadlišti dějin a ostudy, co si natropil.

Nevidím všechno černě. Pořád si umím užívat života. Radost mi i nadále dělají moje dvě dcery (Emma už je prvňák, Anička 11 letá slečna), rodina, přátelé, psaní, cvičení a nová práce. Na podzim 2018 by mi měla vyjít knížka pohádek Zuzanka a Goldýš. Snad se podaří.

Taky mě vždycky potěší stateční zásadoví lidé, například v showbusinessu třeba Tomáš Klus nebo David Koller a spousta dalších, kteří nejsou tolik vidět a nedali se nikdy nikým koupit a vždy se ozvou proti nespravedlnosti nebo hrozbě. Právě osobní statečnost osamělých jednotlivců, ke kterým se v historii (sice často pozdě, ale přece) přidal i dav, vždycky nakonec změnila chod dějin.

Přeji nám všem kromě zdraví, lásky a štěstí do roku 2018 také mnoho odvahy, hrdinství a statečnosti. Budeme to potřebovat.

Tereza Boehmová

Tereza Boehmová

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Vyšly mi zatím 3 knížky, kniha pohádek Zuzanka a Goldýš, fejetony Matka z cukru a oceli a pohádky Zajíček Zlobílek. Vystudovala jsem žurnalistiku, žila chvilku v USA, v Praze jsem pak pracovala například v rubrice názory MF DNES jako editorka a později jako administrátorka blogu iDNES.cz. Píšu články a fejetony do různých časopisů a zabývám se firemním PR. Zoznam autorových rubrík:  FotoblogyPovídkyPolitika a názoryNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu