reklama

Kauza Babiš: Co se do rozhovoru pro pořad Newsroom nevešlo

Milí blogeři a blogerky SME. Odešla jsem kvůli ovlivňování médií Andrejem Babišem z blogu iDNES.cz z pozice administrátorky blogu. Jak jsem již psala ve včerejším soukromém článku, po chvíli rozmýšlení jsem zvolila blog u vás.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Doufám, že mě mezi sebe přijmete. Právě jsem se vrátila ze služební cesty po Slovensku a moc se mi u vás líbilo. Je hezké, že dva národy, které se rozešly, umí zůstat přáteli, v době různých světových konfliktů je to velice výjimečná věc. Stále se cítím doma u nás i u vás. Snad to máte podobně.

Včera večer vysílal pořád Newsroom reportáž o situaci v MF DNES a iDNES.cz, kde jsem také odpovídala na pár otázek. Protože se do pořadu věšlo jen pár vět, dovolím si sem umístit celý přepis mých odpovědí. Snad to pro vás bude zajímavé a přiblíží vám to situaci, jaká u nás panuje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jen si dovolím připomenout, že na povrch vyplavaly 3 nahrávky, které odhalují praktiky pana Babiše v politice. Nejvíce problematická pro mou práci na iDNES.cz byla nahrávka, kde ministr financí a předseda ANO pan Andrej Babiš hovoří s dnes již bývalým redaktorem MF DNES Markem Přibilem, se kterým probírá, které kauzy v novinách kdy "hrát", kdy je odložit a kdy je cílit. Čili navzdory předchozím tvrzením (včetně přísahy na zdraví vlastních dětí), pan Babiš opakovaně lhal, když tvrdil, že do médií, která vlastní, nezasahuje. Naopak. Zasahuje a používá je zcela jako politický nástroj.

Rozhovor s redaktorkou Newsroomu, vysíláném 14.5. 2017, nezkrácená podoba:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Byly pro vás ty nahrávky překvapením?

Upřímně řečeno neznám moc lidí, pro které by překvapením nebyly. Ať už jsme si možná představovali různé scénáře, jak věci chodí, realita, myslím, překvapila každého. Takže ano, dost mě to zaskočilo a nehezkým způsobem.

Rozhodla jste se odejít hned?

No, to rozhodnutí ve mně sílilo v podstatě celý ten čtvrtek 4.5. 2017. Ráno, kdy už většina z lidí v redakci slyšela druhou nahrávku, kde pan Babiš přímo úkoluje Marka Přibila ohledně načasování jednotlivých kauz, se na sociálních sítích začaly objevovat zprávy o rozhořčení redaktorů. Chvíli to v redakci vypadalo na hromadný odchod. Bohužel během dne si – a tohle znám jen z vyprávění kolegů, protože jsem většinu času pracovala jako externistka z domova – vedení pozvalo redaktory na jakousi poradu, kterou vedl ředitel strategického rozvoje pan Nachtigall, která skončila společným prohlášením redaktorů. A to pro mě bylo nepřijatelné. Protože to prohlášení sice říká, že došlo k nějakým chybám, ale neplynou z něj žádné konkrétní personální změny v redakci, tedy kromě propuštění Marka Přibila. A pro mě prohlášení typu – tohle je špatně… bubu, takhle ne, příště lépe – bez jakýchkoliv personálních změn prostě žádnou zárukou, že se to dál dít nebude – není. A tak jsem hned poté, co prohlášení redaktorů bylo zveřejněno, zavolala svému nadřízenému a oznámila mu, že nemůžu v práci pokračovat.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Znala jste se s Markem Přibilem osobně?

Ne, nikdy jsem ho osobně nepotkala a i kdybych ho na chodbě potkala, tak bych ho asi ani nepoznala. Redakce se od doby, kdy jsem nastoupila do MF DNES, původně do rubriky názory – což je 15 let zpátky – celá změnila. Takže dnes – jako externistka pracující většinu času z domova – kromě svých bezprostředních kolegů a šéfredaktorky iDNES.cz neznám z nově příchozích v redakci už skoro nikoho.

Myslíte si, že o tom vedení skutečně nevědělo?

Já tomu nevěřím a na povrch vylézají stále nové a nové informace, které jen podporují teorii, že vedení o spolupráci pana Přibila velmi dobře vědělo a že byl zřejmě tzv. člověkem na špinavou práci pro vedení redakce, konkrétně pana Nachtigalla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jaká je teď atmosféra v redakci?

Atmosféra samozřejmě příliš dobrá není. Redakce je rozdělena na hrstku těch, kteří se rozhodli odejít a na ty, kteří z různých důvodů zůstávají a musí si tohle stanovisko před sebou nějak obhájit a to je samozřejmě asi nelehké. Mně se třeba ulevilo, protože o odchodu jsem uvažovala v podstatě od doby, kdy redakci postupně začali opouštět moji bývalí kolegové z názorů - komentátoři Karel Steigerwald a později i Jana Bendová a nejvíc asi v okamžiku, kdy odcházela Sabina Slonková a Jakub Unger - tedy novináři, u kterých jsem si jistá, že k odchodu měli závažné důvody. Nyní tu máme nahrávku, jejíž autenticitu vlastně potvrdili oba aktéři – pan Přibil i pan Babiš – a je z ní dost jasné, jak to v redakci chodilo.

Jak dlouho jste pro MFD pracovala?

Do MFD jsem přišla před 15 lety, do rubriky názory, tehdy redakci vedl Pavel Šafr, mezi komentátory byly osobnosti typu Karel Steigerwald, Jana Bendová, Jan Jandourek a další. Tam jsem byla 5 let a pak jsem odešla na mateřskou s první dcerou. Po ní jsem pro MFD organizovala takovou sérii přednášek, kdy redaktoři navštěvovali střední školy a přednášeli tam. V té době vznikly také blogy, kam jsem začala psát a brzy poté jsem se stala jednou z administrátorek blogu. A tuhle hezkou práci jsem dělala 10 let.

Vím, že mate ma starosti blogy, ale slyšela jste třeba od kolegů, že by byla v redakci tendence psát ve prospěch Babiše?

My na blozích jsme od dění v redakci byli poměrně odtrženi, protože blogy jsou zcela jiný, samostatný a velmi svobodný svět - takový ostrov svobody. Takže nám do práce opravdu za celých deset let fungování nikdo nezasahoval. O konkrétních zásazích tohoto typu do obsahu nevím. Ale nemyslím si, že to fungovalo stylem přímého zásahu do článků – ale spíše právě formou načasování určitých kauz nebo odložení některých témat na později – a to už vlastně stačí. Řadový redaktor může mít pocit, že všechno je v pořádku, že jeho materiál je odložen proto, že na něm má ještě třeba zapracovat… ale ta zákulisní hra se hraje jinde. A noviny se vytvářejí takticky s nějakým cílem a to už je problém.

Pořad Newsroom, natáčení, vysíláno 14.5. 2017
Pořad Newsroom, natáčení, vysíláno 14.5. 2017 (zdroj: Radek Mikuláš)
Tereza Boehmová

Tereza Boehmová

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Vyšly mi zatím 3 knížky, kniha pohádek Zuzanka a Goldýš, fejetony Matka z cukru a oceli a pohádky Zajíček Zlobílek. Vystudovala jsem žurnalistiku, žila chvilku v USA, v Praze jsem pak pracovala například v rubrice názory MF DNES jako editorka a později jako administrátorka blogu iDNES.cz. Píšu články a fejetony do různých časopisů a zabývám se firemním PR. Zoznam autorových rubrík:  FotoblogyPovídkyPolitika a názoryNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu